Udskriv denne side

The Mercurys

Mercury er et mærke under Ford Motor Company, som markedsføres i klassen lige under luksusbiler. Det kan sidestilles med General Motors Buick (og tidligere Oldsmobile) og DaimlerChryslers Chrysler mærke. I dag er alle Mercury modeller baseret på Ford platforme.
Mercury navnet stammer fra "Gudernes budbringer" i den romerske mytologi, og i de tidligere år blev mærket kendt for deres performance, som kort blev genindført i 2003 med Mercury Marauder.

Mercury mærket er markedsført i USA, Mexico, Puerto Rico, Jomfruøerne og i Mellemøsten. I 1999 blev Mercury modellerne omdøbt til Ford i Mexico og Canada, med undtagelse a Grand Marquis i Canada, som forblev Mercury. Mercury blev relanceret i Mexico i år 2000.

Mercury var en selvstændig division under Ford indtil 1945, hvor den blev fusioneret med Lincoln og dannede Lincoln-Mercury Divisionen, i hvilken Ford håbede at mærket i højere grad ville blive anerkendt som en "junior Lincoln" i stedet for en luksuriøs Ford. I 1949 introducerede Mercury den første af deres "new look" integrerede karosserier, samtidig med at også Ford og Lincoln radikalt ændrede deres designlinier. Mercury lavede endnu en modernisering af designet i 1952. I 1958 blev Lincoln-Mercury Divisionen sammenlagt med det uheldige Edsel mærke, og dannede Mecury-Edsel-Lincoln Divisionen. Siden afviklingen af Edsel i 1960, har den heddet Lincoln-Mercury Divisionen.

Ligesom Edsel, er Mercury blevet opstartet helt fra bunden, i modsætning til eksempelvis Lincoln, som blev overtaget som et eksisterende firma. Mercurys glansperiode var i 1950'erne, hvor mærket havde succes med deres formel til at strække og sænke eksisterende Ford platforme.
Mærket har ændret sig adskillige gange gennem historien. Gennem 40'erne og 50'erne bevægede mærket sig mellem at være en forstørret Ford eller en formindsket Lincoln til sågar at have deres egne karosseri designs. Fra den sidste del af 50'erne og op gennem 60'erne og 70'erne, begyndte Mercury at adskille sig fra Ford, og tilbød flere modeller med forskelligt udseende, såsom Turnpike Cruiser, Park Lane, Cougar og Marquis. I den sidste del af 70'erne og gennem 80'erne, slog Mercury dog atter pjalterne sammen med Ford, hvilket deres image kom til at lide under.

Mercurys salg toppede i 1978 med mere end 580.000 solgte enheder og igen i 1993 med 480.000. Siden da er salget faldet med mere end halvdelen til rundt regnet 200.000 biler om året. I midten af 90'erne fik mærket en del gratis reklame, da country stjerne Alan Jackson hittede med et cover af K.C. Douglas' "Mercury Blues", som forherliger mærkets produktlinie.

Mercury har haft enkelte modeller, som ikke har været baseret på amerikanske Fords, men i stedet delt platform med andre biler solgt på det nationale eller verdensomspændende marked. Disse inkluderer Capri Convertible, som delte komponenter med Mazda 323, dog uden at være ligeså populær, Mercury Tracer, som var en mexicansk-bygget Mazda 323 hatchback og senere bygget på Ford Escort, Mercury Villager, hvis navn tidligere var brugt til en luksus stationcar, men nu var en mini-van delt med Nissan, som solgte deres version som Quest, og byggede drivlinier for begge, Mercoury Cougar, baseret på Ford Contour/Mercury Mystique/Ford Mondeo platformen, men kun tilbudt i en 2-dørs hatchback, som havde et skarpere design end de mere mondæne sedan'er. Desuden den tyskbyggede Mercury Capri i 70'erne, før den overgik til Ford Fox platformen, som en tvilling til Ford Mustang. I 1971 solgte forhandlerne også den eksotiske sportsvogn De Tomaso Pantera, som havde en Ford V8-motor.