Udskriv denne side

The GMCs

I 1901 grundlagde Max Grabowski virksomheden Rapid Motor Vehicle Company, som fremstillede nogle af de første lette lastbiler i historien. Lastbilerne benyttede 1-cylinderede motorer.

I 1909 blev virksomheden opkøbt af General Motors og dannede basis for General Motors Truck Company, fra hvilket GMC Truck er udledt. En anden uafhængig fabrikant, som blev opkøbt det samme år, var Reliance Motor Car Company. Rapid og Reliance blev fusioneret i 1911 og i 1912 blev mærket GMC Truck for første gang fremvist på New York Auto Show. I alt blev der produceret 22.000 lastbiler det år, men GMC bidrog alene med 372 enheder.

I 1916 krydsede en GMC lastbil USA fra Seattle til New York på 30 dage, og i 1926 kørte en 2-ton GMC lastbil fra New York til San Fancisco på 5 dage og 30 minutter. Gennem 2. Verdenskrig producerede GMC Truck 600.000 lastbiler til det amerikanske militær.

I 1925 opkøbte GM kontrollerende interesser i Yellow Coach, a busfabrikant med hovedsæde i Chicago, Illinois, som var grundlagt af John D. Hertz. Efter at have opkøbt den resterende del i 1943, omdøbte GM den til GM Truck and Coach Division, og den fremstillede by- og turistbusser i Canada og USA frem til 1980erne. GM oplevede øget konkurrence i de sene 70ere og 80erne, og stoppede produktionen af busser kort derefter. GM solgte deres busmodeller i 1987 til Transportation Manufacturing Corporation (handlede under Motor Coach Industries i Canada) og senere NovaBus.

GMC fremstiller i dag SUVs, pick up trucks, vans, samt lette og mellemstore lastbiler. Tidligere producerede GMC også brandbiler, ambulancer, tunge lastbiler, militære køretøjer, motor homes og busser.

Selvom GMCs og Chevrolet køretøjer er næsten identiske, har forskellighederne varieret gennem årene. Normalt har GMCs trim været forskelligt (f.eks grill, emblemer osv.), de har haft større motorer og generelt en højere pris. Mellem 1962 og 1972 var GMCs køretøjer normalt udstyret med 4 forlyger, hvor Chevrolets modspil var udstyret med 2. Fra 1973, med GMs introduktion af den nye "rounded line" serie af pick up trucks, blev GMCs og Chevrolets pick up trucks endnu mere lig hinanden, og afsluttede GMCs produktion med 4 forlyger, og satte standarden for GMC/Chevrolet pick up truck og SUV modeller i mere end 30 år. Gennem disse år delte søstermodellerne fra de to firmaer (Sprint/El Camino, Sierra/Silverado, Jimmy/Blazer, Yukon/Tahoe etc.) alt pånær trim og pris. GM begyndte i 2007 igen an adskillelse af designs mellem de to linier, med modellerne Sierra og Silverado, som har en smule forskellighed i karosserierne og det samlede udseende.

For det meste tilbyder GMC de samme pick up trucks og SUVs som Chevrolet. I USA bliver GMC typisk solgt af forhandlere i kombination med Buick og Pontiac, og i lavere antal end den tilsvarende Chevrolet model. GMC trucks og SUVs er positioneret som den professionelle serie af de tilsvarende Chevrolet køretøjer. GMC pick up trucks, vans og SUVs tilbyder mere udstyr end Chevrolet, som ofter bliver tilbudt som en entry-level bil. I Canada bliver GMC solgt af Pontiac-Buick-GMC forhandlere, og typisk i tilsvarende eller større antal en de tilsvarende Chevrolet pick up trucks og SUVs.

I 2007 introducerede GMC Arcadia, en crossover SUV, som er virksomhedens første unibody køretøj. Den tilsvarende model fra Saturn hedder Outlook.