Udskriv denne side

The Dodges

I 1901 flyttede John Francis Dodge og Horace Elgin Dodge deres virksomhed, Dodge Brother Bicycle & Machine Factory, til Detroit, Michigan. Deres hjullejer og andre dele var efterspurgt i den unge bilindustri, og de hjalp med at designe motordele til de tidlige Oldmobiles.

I 1902 blev Dodge Brothers kontaktet af Henry Ford, som søgte hjælp til finansieringen af hans eget automobilfirma. Dodge Brothers hjalp således til finansieringen af opstarten af Ford Motor Company, og de fabrikerede ligeledes dele til de tidlige Ford'er, til økonomisk gavn for både Ford og Dodge Brothers.

I 1912 startede Dodge Brothers deres eget bilfirma, som de navngav Dodge Brothers Motor Vehicle Company, og valgte 50 forhandlere, udaf hundredevis af ansøgninger, deriblandt nogle som stadig driver succesfuld forretning.

I 1917 bidrog et udbytterigt sagsanlæg mod Ford Motor Company, som omhandlede manglende aktieudbytte, til indtjeningen, og samme år begyndte Dodge Brothers også  at fabrikere lastbiler. Indledningsvis til brug i United States Army, gennem Første Verdenskrig, og efter krigen til kommercielt brug.

I 1925 blev Dodge Brothers opkøbt af Dillon, Read & Company for $ 148 mio., som menes at være på daværende tidspunkt at være den største kontakte transaktion. Omvendt solgte Dillon Read så Dodge til Chrysler Corporation den 31. juli 1928.

Efter Chryslers overtagelse af den britiske Rootes Group, franske Simca og spanske Barreiros og efterfølgende stiftelse af Chrysler Europe i de sene 60ere, blev Dodge mærket benyttet på mindre lastbiler, mange tidligere af mærket Commer eller Karrier (datterselskaber af Rootes), på pick up og van versioner af Simca 1100, på den spanske Dodge Dart og på tunge lastbiler bygget i Spanien. De mest almindelige af disse var Dodge 50-serien, mange benyttet til særlig anvendelighed eller i forsvaret, men sjældent udenfor Storbritanien, og den tunge spansk byggede 300-serie, som fandtes som 4x2, 6x4, 8x2 og 8x4 forvogne og som 4x2 trækker. Alle blev solgt til visse exportmarkeder, mærket enten Fargo eller DeSoto.

Efter Chrysler Europes kollaps i 1977, og salget af aktiverne til Peugeot, blev Dodges britiske og spanske fabrikker hurtigt afhændet til Renault Véhicules Industriels, som gradvist gennem 80erne omdøbte de kommercielle køretøjer til Renault, for til slut at droppe produkterne, for at benyttes fabrikkerne i Storbritanien til at producere motorer og i Spanien til at producere rigtige Renault lastbiler. Dodge skulle ikke returnere til Storbritanien før introduktionen af Dodge Neon SRT-4, som var branded Chrysler Neon, i midten af 2000.

Dodge er nu en del af DaimlerChrysler AG, baseret i Stuttgart. Siden 2005 er mærket blevet særligt kendt for deres pick up trucks, som står for 78% af divisionens salg. Dodge forsøger at ændre dette gennem introduktionen af den nye Dodge Charger og eferfølgende Dodge Challenger.

Mærket Dodge blev re-introduceret i Europa i 2006 med modellerne Dodge Viper SRT-10 (solgt som Dodge SRT-10 i Storbritanien), Dodge Ram og Dodge Caliber. Dodge Nitro og Dodge Avenger blev frigivet i 2007.

Dodge returnerede ligeledes til det australske marked i 2006 efter 30 års fravær, med plan fra Dodge Australia om at introducere en ny model hver 6. måned i de efterfølgende 3 år, for dermed at genskabe interessen for mærket. Den første model var Dodge Caliber, som blev introduceret på 2006 Melbourne Motor Show.

Dodge er nu tilgængelig mange steder i verden. I 2006 solgte Dodge mere end 1.3 mio. køretøjer på verdensmarkedet.

I Mexico er Hyundai Accent, Hyundai Atos og Hyundai H100 branded som Dodge eller Hyundai by Dodge, og solgt gennem Dodge forhandlere.