Udskriv denne side

The Chevrolets

"An American Revolution"

Chevrolet blev grundlagt af Louis Chevrolet og William C. Durant. Louis Chevrolet, som var racerkører, blev født d. 25. december 1878 i La Chaux de Fonds i Schweiz. William Durant, grundlæggeren af General Motors, var blevet tvunget ud af GM i 1910, og ønskede at benytte Louis Chevrolets designs til at opbygge sit eget omdømme som en magtfaktor i automobilindustrien. Som frontfigur i Buick Motor Company havde Durant, inden grundlæggelsen af GM, ansat Chevrolet til at køre Buicks in reklameracerløb.

Den 3. november 1911 gik Chevrolet i markedet for at konkurrere med Fords model T. Et år senere blev "Classic Six" introduceret. Classic Six var en 5-personers touring sedan udstyret med en 299 cui (4,9l) 6-cylinderet motor, som kunne bringe bilen til en tophastighed på 65 mph (104 km/t).
Chevrolet benytter for først gang "bowtie"-logoet i 1913. Logoet menes at være designet fra et tapet, som Durant havde set på et fransk hotel. En anden teori omkring designet af logoet er, at det er taget fra det schweiziske kors, hvorfra også grundlæggerne stammede.
I 1915 rejste Durant til Toronto, Ontario for at undersøge muligheden for at starte en produktion i Canada. Under et møde med "Oberst Sam" McLaughlin, indehaver af McLaughlin Motor Car Company, som fabrikerede McLaughlin-Buick, blev det besluttet at Chevrolet Motor Car Company of Canada, drevet af McLaughlin, ville blive etableret til at producere Chevrolet i Canada. Tre år senere blev de to canadiske selskaber købt af GM og navngivet General Motors of Canada Ltd.
I løbet af 1916 var Chevrolet så profitabelt, at Durant kunne købe aktiemajoriteten i GM. Efter indgåelsen af handlen i 1917, blev Durant President i General Motors, og Chevrolet blev fusioneret med GM til en seperat division.

1955 var modelåret, hvor Chevrolet introducerede small block V8-motoren, den meste kendte og alsidige V8-motor, som nogensinde er bygget. Den blev præsenteret som en 265 cui, og blev tilbudt i 3 versioner. Standard 265'eren havde en 2-portet karburator, og ydede 165 HK. Antallet af hestekræfter øgedes til 185 med en 4-portet karburator, og en 195 HK version, kaldet "Power Pack", med solid lifter knastaksel, højkompressions topstykker og dobbelt udstødning. Denne motor blev et hit blandt hot rodders, og blev næsten omgående deres foretrukne til erstatning for Fords flathead motor. 265'eren var i 1955 en af de mindste V8-motorer, som blev tilbudt af de tre store amerikanske bilproducenter, men den gav biler af samme størrelse og med langt kraftigere motorer, som f.eks. 88-serien med dens 324 cui "Rocket"-motor, kamp til stregen. F.eks. kunne en Chevy udstyret med Power Pack motoren og en tretrins manuel gearkasse, accelerere fra 0-60 mph på 8,4 sekunder, en utrolig bedrift dengang. Da motoren gik i produktion kun 15 uger efter at ledelsen havde givet deres autorisation, havde ingeniørerne ikke den nødvendige tid til dynotests og måling af effekt før frigivelsen. Den utestede motor, som var opgivet til 185 HK efter frigivelsen i 1955, blev i 1956 opgivet til 205 HK efter en dynotest. På grund af en særdeles god sugeevne, fremstilledes en 225 HK option, ved at monteres to 4-portede karburatorer. Power Pack motoren havde i 1956 ligeledes to 4-portede karburatorer, og var opgivet til 245 HK. En high performance version, med high lift solid knast og topstykker med endnu større indsugningsventiler, kaldet indsprøjtningstopstykker af entusiaster, var opgivet til 270 HK.
Benzinindsprøjtning blev også introduceret det år. Med en ydelse på 283 HK, var det den første motor, produceret af en amerikansk bilproducent, som ydede mere en 1 HK pr. cui. Denne opgivelse var dog igen unøjagtig på grund af forsinket produktion af Rochester indsprøjtningsmodulet. Efter en dynotest i 1958 blev den opgivet til 290 HK. Entusiaster omtalte denne motore som "Fulie'en".

Kendte Chevrolet modeller inkluderer den store og luxuriøse Impala (1958) og den innovative Covair (1960-1969) med hækmotor. Gennem 50'erne og 60'erne havde Chevrolet stor indflydelse på det amerikanske automobilmarked.
I 1963 var 1 ud af hver 10. solgte bil i USA en Chevrolet.