Udskriv denne side

The AMCs

AMC Logo 1970-1987


American Motors Corporation (AMC) var en amerikansk bilproducent, som blev stiftet d. 14. januar 1954 gennem en fusion af Nash-Kelvinator Corporation og Hudson Motor Car Company. På daværende tidspunkt var det den største fusion i amerikansk historie til en værdi af $ 198 mio.
Ved fuldførelsen fik Hudsons CEO, A. E. Barit titel af konsulent, og fik en plads i den nye bestyrelse. Nashs George W. Mason blev President & CEO for den nye koncern.
Mason, som var arkitekten bag fusionen, mente at den eneste mulighed for overlevelse blandt Amerikas tilbageværende selvstændige bilproducenter, var at danne fælles front i en samlet autogigant, som kunne konkurrere ligeværdigt med General Motors, Ford og Chrysler. Mason indgik ligeledes forhandlinger med Packards James N. Nance, for at underbygge denne idé. Nance kunne se værdien i denne model, og der blev lagt planer for at AMC kunne købe Packard Ultramatic automatgearkasser og Packard V8-motorer for visse AMC modeller.
Packard opkøbte Studebaker som planlagt i 1954, og resultatet Studebaker-Packard Corporation (S-P) samarbejdede med AMC ved udviklingen af den nye 308 CUI Packard V8-motor og Packards Ultramatic gearkasser, som AMC benyttede i deres Nash Ambassador og Hudson Hornet modeller.
Masons død i 1954 placerede George Romney i spidsen for AMC, og en af Romneys første officielle udtalelser, kun en uge efter Masons død, som rapporteret i 25. oktober 1954-udgaven af Time Magazine, var at annoncere at der ikke ville blive nogen forhandlinger om fusion med Studebaker-Packard "hverken nu eller i en overskuelig fremtid". Udtalelsen skulle sandsynligvis opfattes som et svar på S-P President James Nance afvisning af at overveje enhver fusion, som han ikke ville blive placeret på toppen af ledelsen af. Dette blev betragtet som et personligt opgør, da Mason og Nance tidligere havde været konkurrenter som ledere af henholdvis Kelvinator og Hotpoint, som producerede el-apparater.
Romney indvilligede i Masons forpligtelser til at købe S-P produkter, mod at S-P til gengæld ligeledes skulle købe produkter fra AMC. S-P levede aldrig optil denne gentleman-aftale, og Romney syntes at S-P's motorer og gearkasser var for dyre, og derfor beordrede han AMC til at påbegynde udviklingen af deres egen V8-motor. På godt og ondt betød dette så, at begge firmaer måtte gå enegang i en stadig større konkurrence i industrien.

I 1964 ophørte Studebakers produktion i USA (den canadiske produktion endte i 1966), og dette efterlod kun "The Big Three", AMC og Kaiser Jeep i den amerikanske bilindustri.

Faldende salg og voldsom konkurrence i automobilindustrien i USA, tvang i slutningen af 70'erne AMC til at søge en partner, hvilket resulterede i en samarbejdsaftale med Franske Renault i 1979. Denne fortsatte frem til 1987, hvor AMC blev opkøbt af Chrysler Corporation, som besluttede af afvikle AMC og Renault mærkerne i USA. Jeep blev dog videreført, ligesom enkelte modeller fortsatte under navnet Eagle.